Jakiś czas temu miałam okazję uczestniczyć w beta warsztatch Droid-Scrum organizowanych przez firmę Octigo przy współpracy GeekGirlsCarrots.
Warsztaty byÅ‚y reklamowane jako dopiero wchodzÄ…ce na wrocÅ‚awski rynek praktyczne poznanie scrum’a za pomocÄ… klocków lego i byÅ‚y przeznaczone na 3 godziny (wersja standardowa zakÅ‚ada dwa dni szkolenia).
Całe szkolenie można było podzielić na trzy części:
- Teoria
- Poznanie klocków (jak siÄ™ już po warsztatach okazaÅ‚o byÅ‚ to “Sprint 0”
- Scrum w praktyce
Wprowadzenie do Scrum’a i Agile trwaÅ‚o aż godzinÄ™. Bardzo dÅ‚ugo. Wydaje mi siÄ™, że podczas praktycznego poznania Scrum’a potrzebne jest minimum teorii, którÄ… bÄ™dzie można poznać wÅ‚aÅ›nie praktycznie, a nie teoretycznie.
Tutaj mojÄ… uwagÄ™ przykuÅ‚y slajdy, które byÅ‚y pomieszane jÄ™zykowo – część po polsku, część po angielsku. Dodatkowo prowadzÄ…cy nie byli do koÅ„ca przygotowani od strony technicznej. Wielkość zdjęć na slajdach nie byÅ‚a przystosowana dla uczestników z koÅ„ca sali oraz nie potrafili zrobić peÅ‚nego ekranu z Adobe Reader’a. Ale może na Mac’u to nie dziaÅ‚a (nie mam Mac’a, wiÄ™c siÄ™ nie znam). Na uwagi ze strony publicznoÅ›ci (tak, tak, wÅ‚aÅ›nie dziewczyn) aby wcisnąć Ctrl+L stwierdzili, że to i tak nie zadziaÅ‚a i szkoda czasu..
Zasady:
20 min zapoznania siÄ™ z zadaniami + scrum poker
10 min budowanie robota
30 min rozmowa o zadaniu, zespole i co należy poprawić.
Podczas praktycznej części zostaÅ‚y utworzone dwa zespoÅ‚y. Do każdego zostaÅ‚ przydzielony mentor, który miaÅ‚ przeprowadzić nas przez Å›wiat scrum’a. Jednak podczas tÅ‚umaczenia zasad każdy zespół byÅ‚ nie  równo traktowany. Nasz staÅ‚ i sÅ‚uchaÅ‚ (ponieważ nasz mentor chciaÅ‚ tylko na sobie skupić naszÄ… uwagÄ™), zaÅ› zespół przeciwny mógÅ‚ siÄ™ zapoznawać jakie klocki zostaÅ‚y przekazane do tej zabawy.
W koÅ„cu przyszedÅ‚ czas na “Sprint 0”, gdzie krok po kroku nasz mentor miaÅ‚ nas przeprowadzić przez ten sprint. DostaliÅ›my wytyczne, czyli robot powinien mieć:
- gumowe podeszwy,
- antenkę długości dwóch centymetrów,
- mieć szczelinę (między spodem a ziemią) jeden centymetr,
- stać stabilnie na czterech nogach,
- mieć niebieski kolor
Ponieważ byÅ‚o maÅ‚o klocków koloru niebieskiego, przekonaliÅ›my “klienta” (czyli naszego mentora), aby sama antenka byÅ‚a koloru niebieskiego. Reszta zadaÅ„ byÅ‚a prosta, wiÄ™c  robota stworzyliÅ›my w  7  minut, który byÅ‚ zgodny ze specyfikacjÄ….
Podczas introspekcji wyszły takie rzeczy jak:
- Brak komunikatywnoÅ›ci – wiÄ™kszość rzuciÅ‚a siÄ™ na klocki aby jak najszybciej wykonać zadanie
- Brak rozmów – w jaki sposób w ogóle powinniÅ›my podejść do zadania?
- Brak scrum master – a raczej brak osoby, która pilnowaÅ‚aby, aby konkretne zadania nie powielaÅ‚y siÄ™ i aby caÅ‚y zespół byÅ‚ wykorzystany jak najefektywniej
Została więc podjęta decyzja, że zostanie wyłoniony scrum master, który rozdzieli te zadania i będzie dbał o to, aby każda część została wykonana.
I przyszedÅ‚ czas na “Sprint 1”.
Tym razem robot powinien:
- posiadać sześć nóg
- posiadać gumowe koła
- posiadać gąsienice
- potrafić przejść przez przeszkody
- posiadać cztery nogi
- … (i kilka innych, których już nie pamiÄ™tam)
Ogólnie dużo wymagań na raz wrzuconych i mało czasu na zapoznanie się i dyskusje, co i jak powinno zostać wykonane oraz które elementy w której kolejności należało wykonać, tak aby ich nie wykluczać nawzajem.
Więc zostało postanowione, że oceniamy i bierzemy pod uwagę moduły wg priorytetu, który biznes określił. Nie było to najlepsze, ponieważ część rzeczy się wykluczało zgodnie ze specyfikacją. Po za tym wyszedł czynnik ludzki, czyli nasz nowy scrum master nie miał siły przebicia, gdyż zawsze znajdzie się osoba która wszystko wie najlepiej, chce innymi rządzić i rozstawiać ich po kątach, ale za nic nie chcę ponieść odpowiedzialności swoich decyzji.
W każdy razie, wszystko to co zostaÅ‚o zbudowane w “Sprint 0” zostaÅ‚o zburzone, aby od poczÄ…tku stworzyć coÅ› zupeÅ‚nie nowego w “Sprint 1”.
Nam nie udało się spełnić wymagań założonych dla tego sprinta.
I na tym zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ warsztaty z praktycznego poznania scrum’a. Punkt 20.00 trzeba byÅ‚o wszystko odÅ‚ożyć, bo miaÅ‚y być dokÅ‚adnie 3 godziny (nie mniej i nie wiÄ™cej).
Ogólnie warsztaty reklamowane sÄ… jako warsztaty nie tyko dla informatyków. Ze swojej perspektywy nie widzÄ™ innej możliwoÅ›ci niż wyjÅ›cie scrum’a od programistów.. Ale biznes też może tworzyć swoje rzeczy zgodnie ze scrum’em i naciskać na programistów, ale czy to bÄ™dzie efektywne?
- w każdym społeczeństwie istnieją osoby, które dominują, nie biorąc za swoje decyzje odpowiedzialności
- ważne jest dokładne zbadanie tematu, a nie rzucanie się na to co biznes zechciał
- komunikacja i aktywne słuchanie to jedyna opcja, aby projekt działał dobrze